سرور HPE DL380 Gen10 | بخش دوم

سرور HPE DL380 Gen10 | بخش دوم

حافظه در سرور HPE DL380 Gen10

در کانفیگ سرور HPE DL380 Gen10 برای دستیابی به کارایی و سرعت بیشتر، هر پردازنده از ۶ کانال حافظه که هر کانال، دو ماژول حافظه دارد، پشتیبانی می‌شود یعنی هر پردازنده ۱۲ ماژول حافظه را کنترل می‌کند یعنی از فناوری Six by Two استفاده می‌شود. در نتیجه در پیکربندی‌های دو پردازنده‌ای از ۲۴ عدد DDR4 پشتیبانی می‌شود. در صورتی که یک پردازنده نصب شود، نیمی از اسلات‌های رم قابل استفاده هستند. حداکثر سرعت حافظه در سرورهای نسل ۱۰ اچ پی ۲۶۶۶ MT/s و ۲۹۳۳ MT/s است اما به خاطر داشته باشید که سرعت حافظه بستگی به مدل پردازنده، نوع حافظه و پیکربندی حافظه دارد.

انواع حافظه‌ای که سرور hp dl380 g10 پشتیبانی می‌کند عبارتند از:

  1. ماژول‌های LRDIMM یا Load-Reduced
  2. ماژول‌های Registerder یا RDIMM
  3. (NVMe (NVDIMM
  4. Persistent Memory

 

توجه داشته باشید که ترکیب حافظه های LRDIMM و RDIMM قابل پشتیبانی نیست.

 

سرور HPE DL380 Gen10
سرور HPE DL380 Gen10

 

سرورهای HPE DL380 G10 با پشتیبانی از ۲۴ ماژول ۱۲۸GB LRDIMM می‌تواند ۳ ترابایت رم را فراهم کند که این مقدار با حافظه‌های ۶۴ گیگابایتی به نصف تقلیل می‌یابد.

ماژول‌های ۱۶ تا ۶۴ گیگابایتی نیز وجود دارند و تمام مدل‌های Pre-config از میزان حداکثر ۳ ترابایت پشتیبانی می‌کنند. ماژول‌های HPE SmartMemory، تست شده و باکیفیت هستند و بالاترین سطح کارایی و پهنای باند را فراهم می‌کنند.

سرور HPE DL380 G10 از ماژول‌های حافظه NVDIMM پشتیبانی می‌کند: با استفاده از ماژول‌های ۱۶ گیگابایتی در ۱۲ اسلات، ظرفیت ۱۹۲ گیگابایت فراهم می‌شود.

سرور HPE DL380 G10 از ماژول‌های حافظه Persistent Memory پشتیبانی می‌کند: با استفاده از ماژول‌های ۵۱۲ گیگابایتی در ۱۲ اسلات، ظرفیت ۶ ترابایت فراهم می‌شود.

 

سرور HPE DL380 Gen10
سرور HPE DL380 Gen10

HPE Persistent Memory در سرور hp dl380 g10

حافظه‌های HPE Persistent Memory، سطوح بسیار بالایی از کارایی و Data Resiliency را برای دیتابیس‌ها و حجم‌های کاری تحلیلی فراهم می‌کنند. این حافظه‌ها عملیات Application Checkpoint را تا ۲۷ برابر سریع‌تر و عملیات بازیابی یا Restores را تا ۲۰ برابر سریع‌تر انجام می‌دهند.

لازم به ذکر است که حافظه‌های پایدار اچ پی، سریع‌ترین حافظه‌های پایدار موجود در بازار در مقیاس TB-Scale هستند. تکنولوژی HPE Persistent Memory، اولین حافظه‌های دائمی و پایدار را در دنیا فراهم کرده‌اند که بر روی محاسبه پرولیانت‌های اچ پی تاثیر به سزایی دارند.

زیرا حداکثر زمان Uptime را ارائه می‌دهند و در سرورهای نسل ۱۰ تا ۲۰ برابر، زمان restart time در دیتاسنتر کاهش یافته است.

تکنولوژی حافظه پایدار یا Nonvolatile DIMM، ترکیبی از سرعت و طول عمر DRAM با ذخیره‌سازی پایدار حافظه فلش است که نتیجه آن افزایش کارایی سیستم و قابلیت اطمینان است.

این تکنولوژی همچنین هیبرید DIMM یا Hybrid DIMM نیز نامیده می‌شود و مزایای بسیاری را در زمینه سرعت و کارایی، هزینه و امنیت داده برای اپلیکیشن‌های سرور و استوریج کلاس انترپرایز فراهم می‌کند. همچنین برای شتاب‌بخشی اپلیکیشن‌ها نیز قابل استفاده است.

HPE Persistent Memory با DRAM کار می‌کند تا سرعت، ظرفیت بالا، حافظه و استوریج به صرفه را برای حجم‌های کاری انتقال بیگ دیتا و آنالیز و تحلیل، فراهم می‌کند و در نهایت ذخیره، انتقال و پردازش را سرعت می‌بخشد.

NVDIMM ها برای محیط‌ هایی که محاسبات آنها در مقیاس بالاست (hyperscale) ایده‌آل است، یعنی محیط‌ هایی که بر محاسبه مبنی بر کلود، تحلیل کلان‌داده‌ها، دیتابیس‌های High Performance و همچنین اپلیکیشن‌هایی با زمان تاخیر کم مانند High Frequently Trading یا HFT تمرکز دارند.

(HFT در واقع پلت‌فرمیست که حجم زیادی از خرید و فروش را در زمان بسیار کم انجام می‌دهد یعنی تراکنش‌هایی با سرعت بسیار بالا اجرا می‌شوند مانند بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و غیره.) حافظه‌های NVDIMM برای اپلیکیشن‌های دیتابیسی و تحلیلی که محاسبه Substantial نیاز دارند، مناسب است.

از آنجاییکه این سرور hp دو پردازنده را پشتیبانی می‌کند و در سرورهای نسل ۱۰، هر پردازنده از ۶ اسلات NVDIMM پشتیبانی می‌کند، در هر کیس از ۱۲ عدد حافظه دائمی NVDIMM می‌توان استفاد کرد.

ظرفیت این حافظه‌ها نسبت به نسل اول آنها ۲ برابر شده و سرور HPE DL380 Gen10 برای هر سیستم حداکثر ۱۹۲ گیگیابایت را فراهم می‌کند. چرا که NVDIMMهای ۸ گیگابایتی جای خود را به NVDIMMهای ۱۶ گیگابایتی داده‌اند.

 

ذخیره سازی و هارد در سرور hp dl380 g10

سرور HPE DL380 G10 بسیار منعطف و سازگارند، دارای پیکربندی Modular Drive Bay هستند و امکان پشتیبانی از ۱۹ عدد LFF یا ۲۰ عدد NVMe به همراه ۳ عدد double-wide GPU را دارد.

اگر از mid-plane HD carrier استفاده شود، ۴ عدد درایو LFF نیز به صورت داخلی و با قرارگیری در قسمت میانی و در بالای CPUها و ماژول‌های رم، قابل استفاده است. می‌توان با استفاده از Drive Cageهایی که در قسمت پشتی نصب می‌شوند، هارد درایوهای SFF و LFF بیشتری نصب کرد.

 

سرور HPE DL380 Gen10
سرور HPE DL380 Gen10

با وجود ۱۲ عدد درایو LFF در قسمت جلویی، ۳ عدد در قسمت پشتی و ۴ عدد در قسمت میانی (۲۶۶ ترابایت)، به همراه ۲ عدد SFF در قسمت پشتی (۷.۶۸ ترابایت)، در کل از ۲۷۳.۶۸ ترابایت پشتیبانی می‌شود.

 

هارد درایوهای هلیومی جدید اچ پی که در آنها به جای هوا از گاز هلیوم استفاده شده است، تحول بزرگی در ظرفیت ذخیره‌سازی فراهم کرده‌اند که نتیجه آن عرضه ظرفیت‌های بالاتری در هارد هاست. ظرفیت‌های بی‌نظیری که شرکت HPE در هارد درایوهای جدیدش ارایه می‌دهد به صورت زیر است:

  1. High capacity 12TB LFF drives
  2. High capacity 14TB LFF drives
  3. Large capacity 15.3TB SSDs
  4. ۷.۶۸TB capacity SATA RI SSDs
  5. ۴TB capacity NVMe drives
  6. ۴TB capacity PCIe accelerator cards

 

به تازگی از SAS SSDهای ۱۵.۳ ترابایتی پشتیبانی نیز می‌شود در نتیجه حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی در سرور HPE DL380 G9 به ۳۹۷.۸ ترابایت و در سرور HPE DL380 G10 به ۴۵۹ ترابایت می‌رسد.

ظرفیت NVMeها از ۲ ترابایت به ۴ ترابایت رسیده و در صورت استفاده از ۲۰ عدد NVMe، ظرفیت ۸۰ ترابایت فراهم می‌شود.

 

پیکربندی‌های مختلف کیس نیز قابل دسترسی است و بسته به نیازهای حجم کاری خود می‌توانید از پیکربندی‌های متفاوتی استفاده کنید:

  • ۸ LFF drive chassis with Universal Media Bay
  • ۱۲ LFF drive chassis + optional 4 LFF mid-plane or 3 LFF + 2 SFF or 2 Dual UFF rear mounted drives
  • ۲۴ SFF drive chassis + optional 6 SFF rear-mounted drives
  • ۸ SFF drive chassis with Universal Media Bay + 2 optional front mounted SFF or NVMe drives
  • ۲۰ SFF NVMe drive chassis with partial population of box1 on the front of the system
  • ۲ M.2 SATA SSD standard on primary riser

برخی پیکربندی‌ها برای داشتن Optical Drive از Universal Media Bay پشتیبانی می‌کنند. در برخی پیکربندی‌ها ممکن است نیاز باشد Drive Cage هایی را در جای Expansion Riser قرار داد تا بتوان ۶SFF و یا ۲SFF و ۳LFF را پشتیبانی کرد.

اگر قرار است از ۸ درایو NVMe استفاده کنید، فقط باید SFF Chassis را انتخاب کنید. کیس‌های ۸-bay می‌توانند آپگرید شوند تا از ۱۶ یا ۲۴ درایو SFF پشتیبانی کنند. در صورت استفاده از ۲۰ عدد درایو NVMe باید از HPE Smart Storage Battery نیز استفاده شود.

روی بورد سیستم و پشت منبع تغذیه، یک اسلات کارت MicroSD وجود دارد و ادمین‌ها می‌توانند ماژول Dual Micro-SD را برای پشتیبانی از Failsafe Hypervisor (جلوگیری از بروز خطا در ماشین مجازی) نصب کنند.

 

در سرور HPE DL380 G10 درایوهای uFF و ۲ عدد درایو M.2 بر روی رایزر اصلی (Primary Riser) پشتیبانی می‌شود.

 

با توجه به آپدیت‌هایی که همزمان با ارایه نسل دوم پردازنده‌های Intel Xeon Scalable در ظرفیت هارد درایو ها ارایه شده، حداکثر ظرفیت ذخیره سازی داخلی در سرور DL380 G10 به صورت زیر است:

 

سرور HPE DL380 Gen10
سرور HPE DL380 Gen10

انواع کنترلر در سرور hp dl380 g10

کنترلر پیش‌فرض و تعبیه شده در سرور hp dl380 g10 مانند دیگر سرورهای نسل ۱۰ اچ پی، کنترلر HPE Dynamic Smart Array S100i است که امکان استفاده از هارد درایوهای SATA با امکان پشتیبانی از Data و Boot و Media را فراهم می‌کند.

این کنترلر نسل ۱۰ اچ پی، اغلبِ نیازهای شما را برآورده می‌کند چرا که انعطاف پذیری لازم را با انتخاب کنترلرهایی با سرعت ۱۲ Gbps و امکان کار در هر دو حالت SAS و HBA فراهم می‌کند.

همان طور که گفتیم در تمامی کیس‌های سرور HPE DL380 Gen10، کنترلر نسل ۱۰ و تعبیه شده S100i Smart Array وجود دارد. این کنترلر از ۱۴ پورت SATA و Software RAID پشتیبانی می‌کند. ادمین‌ها می‌توانند از کنترلرهای متنوعی که مخصوص پلت‌فرم نسل ۱۰ ارایه شده‌اند و از انواع RAID پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنند.

کنترلرهایی که در سرور HPE DL380 G10 پشتیبانی می‌شود به صورت زیر است:

  1. HPE Smart Array S100i SR Gen10 SW RAID
  2. HPE Smart Array E208i-a SR Gen10 Controller
  3. HPE Smart Array E208i-p SR Gen10 Controller
  4. HPE Smart Array E208e-p SR Gen10 Controller
  5. HPE Smart Array P408i-a SR Gen10 Controller
  6. HPE Smart Array P408i-p SR Gen10 Controller
  7. HPE Smart Array P408e-p SR Gen10 Controller
  8. HPE Smart Array P816i-a SR Gen10 Controller

 

نکته: Performance RAID Controllerها به باتری HPE Smart Storage Battery نیاز دارند که به صورت جداگانه فروخته می‌شود.

کارت شبکه در سرور hp dl380 g10

سرور HPE DL380 G10 دارای کارت شبکه تعبیه شده ۴x1GbE است که امکان انتخاب HPE FlexibleLOM یا PCIe را فراهم می‌کند تا پهنای باند شبکه شما بین ۱GbE و ۴۰GbE ارائه شود در نتیجه همراه با رشد و تغییر نیازهای کسب‌وکارتان رشد کنید. همچنین می‌توانید از فابریکی با PCIe کارت مناسب استفاده کنید.

اسلات‌های PCIe در سرور hp dl380 g10

سرور HPE DL380 G10 حداکثر دارای ۸ اسلات PCIe 3.0 هستند و برای اینکه هر ۸ تای آن فعال باشند باید از دو رایزر استفاده کرد که در صورت استفاده از رایزر دوم باید پردازنده دوم نیز در کانفیگ سرور hp dl380 g10 لحاظ شود.

سرور HPE DL380 G10 می‌توانند حداکثر ۵ تا ۷ عدد single-wide GPU/Accelerators و یا ۳ عدد double-wide GPU/Accelerators پشتیبانی کنند در نتیجه انجام HPC – High Performance Computing و Complex Animation را ممکن می‌کنند.

با داشتن امکان افزودن گزینه‌های Accelerator/GPU، کارایی را در انواع حجم‌های کاری کلود و بهینه‌سازی هوش مصنوعی و Deep Learning به بهترین شکل خواهید داشت.

کارت‌های افزونه‌ی بیشتر، می‌توانند I/O را افزایش داده، پشتیبانی گرافیکی و HPC را ممکن کرده و استوریج‌های اینترنال و اکسترنال بیشتری را ارایه دهند.

 

سرور HPE DL380 Gen10
سرور HPE DL380 Gen10

 

برای خرید سرور hp dl380 g10 کلیک کنید

ادامه بررسی سرور HPE DL380 Gen10 در بخش سوم مطلب میباشد ، با ما همراه باشید.

 

ارسال نظر

اطلاعات تماس